Wodoszczelny wydruk z TPU - nitkowanie
Wodoszczelny wydruk z TPU - nitkowanie
Witam wszystkich,
Kilka dni temu kupiłem sobie "do zabawy" drukarkę Creality K1C. Chciałem na niej zrobić wkład do wazonu na cmentarz zapobiegający pękaniu wazonu w przypadku zamarznięcia wody. Chodziło mi o coś z kołnierzem tak, aby woda nie miała szans dostać się pomiędzy wkład a ścianki wazonu. Jako materiał wybrałem TPU z tego względu, że jest elastyczny i jeśli woda w nim zamarznie to myślę, że nie pęknie, a po prostu się elastycznie rozszerzy.
Zrobiłem projekt we Freecadzie (projekt jest w załączniku do tego posta). Kupiłem filament (Rosa3D 96A, według producenta temperatura druku to 220-250 stopni). Dałem wypełnienie na 100%, temperaturę na 230 stopni i wydrukowałem. Wydruk wyglądał nieźle (pomijając spore nitkowanie), ale jak nalałem do niego wody to momentalnie przeciekł. Zachowuje się jak sito. Zrobiłem parę testów i okazało się, że aby wydruk nie przeciekał temperatura musi być wyższa (przy 240 stopniach już jesz szczelny). Jednak myślę, czy da się coś zrobić z nitkowaniem. Wydrukowałem wieżę retrakcji i nawet przy 5mm retrakcji jest nitkowanie. W Internecie znalazłem, zalecenia, aby obniżyć temperaturę drukowania, ale u mnie to nie wchodzi w rachubę z powodu wodoszczelności - w niższej temperaturze wydruk przecieka na potęgę.
Czy macie może jakieś pomysły, które parametry można zmienić, aby wyeliminować nitkowanie?
Kilka dni temu kupiłem sobie "do zabawy" drukarkę Creality K1C. Chciałem na niej zrobić wkład do wazonu na cmentarz zapobiegający pękaniu wazonu w przypadku zamarznięcia wody. Chodziło mi o coś z kołnierzem tak, aby woda nie miała szans dostać się pomiędzy wkład a ścianki wazonu. Jako materiał wybrałem TPU z tego względu, że jest elastyczny i jeśli woda w nim zamarznie to myślę, że nie pęknie, a po prostu się elastycznie rozszerzy.
Zrobiłem projekt we Freecadzie (projekt jest w załączniku do tego posta). Kupiłem filament (Rosa3D 96A, według producenta temperatura druku to 220-250 stopni). Dałem wypełnienie na 100%, temperaturę na 230 stopni i wydrukowałem. Wydruk wyglądał nieźle (pomijając spore nitkowanie), ale jak nalałem do niego wody to momentalnie przeciekł. Zachowuje się jak sito. Zrobiłem parę testów i okazało się, że aby wydruk nie przeciekał temperatura musi być wyższa (przy 240 stopniach już jesz szczelny). Jednak myślę, czy da się coś zrobić z nitkowaniem. Wydrukowałem wieżę retrakcji i nawet przy 5mm retrakcji jest nitkowanie. W Internecie znalazłem, zalecenia, aby obniżyć temperaturę drukowania, ale u mnie to nie wchodzi w rachubę z powodu wodoszczelności - w niższej temperaturze wydruk przecieka na potęgę.
Czy macie może jakieś pomysły, które parametry można zmienić, aby wyeliminować nitkowanie?
- Załączniki
-
- WkładWazonu2-Body.3mf
- (1.83 MiB) Pobrany 62 razy
- Jarewa
- Drukarz
- Postów w temacie: 4
- Posty: 2249
- Rejestracja: 26 sty 2021, 22:16
- Lokalizacja: Głogów
- x 523
Re: Wodoszczelny wydruk z TPU - nitkowanie
Nic nie zrobisz będzie nitkować, K1C ma dyszę o dużym przepływie a TPU się wolno drukuje, jedynie co ci zostanie zwiększyć obrysy i flow zwiększyć przy podstawowym w niskiej temperaturze i zmniejszyć prędkość druku .
Po drugie ścianki niecałe dwa obrysy to raczej to szczelne nie będzie.
Po drugie ścianki niecałe dwa obrysy to raczej to szczelne nie będzie.
- JGFTW
- Drukarz
- Postów w temacie: 2
- Posty: 1598
- Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Ender 3 v3 SE
- x 919
Re: Wodoszczelny wydruk z TPU - nitkowanie
Myślisz, że to w ogóle ma znaczenie jaki jest przepływ w głowicy przy nitkowaniu?
Ja nie widzę związku - jak TPU nitkuję to pewnie trzeba wysuszyć i tyle
Oczywiście zakładam, że po wysuszeniu zrobisz dobry profil materiałowy w slicerze.
Ja tam żadnej większej filozofii z tego nie robiłem dla TPU; suszenie, profil baza jak dla PLA, ale trochę inne temperatury i wolno (3-4 mm/s3 max vol. flowrate).
Ja nie widzę związku - jak TPU nitkuję to pewnie trzeba wysuszyć i tyle

Oczywiście zakładam, że po wysuszeniu zrobisz dobry profil materiałowy w slicerze.
Ja tam żadnej większej filozofii z tego nie robiłem dla TPU; suszenie, profil baza jak dla PLA, ale trochę inne temperatury i wolno (3-4 mm/s3 max vol. flowrate).
Projekty i wydruki: viewtopic.php?t=10902
Printables: https://www.printables.com/@JGFTW/models
miniprusa MC3: github | worklog | printables
MPCNC worklog
Printables: https://www.printables.com/@JGFTW/models
miniprusa MC3: github | worklog | printables
MPCNC worklog
- Jarewa
- Drukarz
- Postów w temacie: 4
- Posty: 2249
- Rejestracja: 26 sty 2021, 22:16
- Lokalizacja: Głogów
- x 523
Re: Wodoszczelny wydruk z TPU - nitkowanie
Tak ma znaczenie duża pojemność cieplna, przecież pisze że przy normalnym drukowaniu nie nitkuje, tylko jak zwiększy temperaturę by było szczelnie. Wiec jak by był wilgotny to by nitkował w każdej temperaturze.
- denior
- Postów w temacie: 1
- Posty: 624
- Rejestracja: 04 maja 2020, 15:26
- Lokalizacja: Kraków
- Drukarka: P1P
- x 211
Re: Wodoszczelny wydruk z TPU - nitkowanie
Wydrukuj normalnie z małą ilością ścian i posmaruj silikonem, albo wydrukuj tylko skorupę bez wypełnienia i wlej płynny silikon odlewniczy do środka
JGFTW
Drukarka Bambulab P1S
- JGFTW
- Drukarz
- Postów w temacie: 2
- Posty: 1598
- Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Ender 3 v3 SE
- x 919
Re: Wodoszczelny wydruk z TPU - nitkowanie
Kolega napisałe, że po zwiększeniu temperatury 230 -> 240 [°C] dalej jest nitkowanie, więc było od początku (nitkował w obu opisanych temperaturach), stąd zaproponowałem suszenie filamentu i wciąż proponuję. Około 3-5 godzin w temperaturze 58°C suszę w Sunlu S2 .
@Jarewa jakoś mnie to nie przekonuję, że właściwości głowicy do zmian temperatury powodują nitkowanie, możesz to wytłumaczyć?
Ogólnie założenie, że zwiększenie temperatury na pewno spowoduję, że wydruk będzie bardziej wodoszczelny nie wydaję mi się trafne, bo spajanie się warst oczywiście jest ważne i w nieco większej temperaturze topienia plastiku i łączenie go ze sobą powinno się zwiększyć, ale również wypełnienie wszystkich szczelin jest istotne, więc to nitkowanie, szew i inne ubytki należy wypełnić (więc ustawienia odpowiedzialne za tworzenie się tych cech ma znaczeni), a zwykłe podniesienie temperatury to za mało.
Ogarnij nitkowanie, potem temperature (myślę, że 240°C to może być za dużo), retrakcje, ciśnienie w dyszy (pressure advance/ linear advance) i zobacz czy pomogło, a jak nie dojdziesz z tym do ładu to zaproponuję to samo co denior - kup silikon, nałóż na palec i wysmaruj, żeby ubytki wypełnić
@Jarewa jakoś mnie to nie przekonuję, że właściwości głowicy do zmian temperatury powodują nitkowanie, możesz to wytłumaczyć?
Ogólnie założenie, że zwiększenie temperatury na pewno spowoduję, że wydruk będzie bardziej wodoszczelny nie wydaję mi się trafne, bo spajanie się warst oczywiście jest ważne i w nieco większej temperaturze topienia plastiku i łączenie go ze sobą powinno się zwiększyć, ale również wypełnienie wszystkich szczelin jest istotne, więc to nitkowanie, szew i inne ubytki należy wypełnić (więc ustawienia odpowiedzialne za tworzenie się tych cech ma znaczeni), a zwykłe podniesienie temperatury to za mało.
Ogarnij nitkowanie, potem temperature (myślę, że 240°C to może być za dużo), retrakcje, ciśnienie w dyszy (pressure advance/ linear advance) i zobacz czy pomogło, a jak nie dojdziesz z tym do ładu to zaproponuję to samo co denior - kup silikon, nałóż na palec i wysmaruj, żeby ubytki wypełnić

Projekty i wydruki: viewtopic.php?t=10902
Printables: https://www.printables.com/@JGFTW/models
miniprusa MC3: github | worklog | printables
MPCNC worklog
Printables: https://www.printables.com/@JGFTW/models
miniprusa MC3: github | worklog | printables
MPCNC worklog
- dziobu
- Zasłużony
- Postów w temacie: 3
- Posty: 9458
- Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
- Drukarka: ZMorph 2.0(S)
- x 6358
- Kontakt:
Re: Wodoszczelny wydruk z TPU - nitkowanie
Dzizus, ale kombinujecie.
Proponuje wywalic ten zewnętrzny rant, zwiekszyc temp zeby sie lepiej filament lał, flow 120% i puscic calosc w trybie wazy.
Zero retrakcji, zero jakiś silikonów czy w ogole obróbki a do tego całość będzie elastyczniejsza.
Proponuje wywalic ten zewnętrzny rant, zwiekszyc temp zeby sie lepiej filament lał, flow 120% i puscic calosc w trybie wazy.
Zero retrakcji, zero jakiś silikonów czy w ogole obróbki a do tego całość będzie elastyczniejsza.
lukk, obrms
Pozdrawiam
Paweł
Projekty: ELF | AVAT 01 | HotPlate-1
Drukarki: Flsun i3 Plus | Flsun G | Kossel | FF Dreamer | Monoprice MP Mini | Copymaster3D Pro 500 | AIO Robotics ZEUS | Zmorph 2.0 | Climber 7
Też fajne: Wydruki | Moje twory w 3D | Inne
Paweł
Drukarki: Flsun i3 Plus | Flsun G | Kossel | FF Dreamer | Monoprice MP Mini | Copymaster3D Pro 500 | AIO Robotics ZEUS | Zmorph 2.0 | Climber 7
Też fajne: Wydruki | Moje twory w 3D | Inne
Re: Wodoszczelny wydruk z TPU - nitkowanie
+1 do vase mode.
Z 5 warstw bottom z flow typu 110% albo więcej, na ściankę szerokość linii większa niż szerokość dyszy, jak dysza 0.4 to może być 0.8, jak dysza 0.6 to nawet 1 albo 1.2mm. Robiłem takie wydruki i są szczelne.
BTW. do takiego zastosowania to PP byłby chyba idealny
Z 5 warstw bottom z flow typu 110% albo więcej, na ściankę szerokość linii większa niż szerokość dyszy, jak dysza 0.4 to może być 0.8, jak dysza 0.6 to nawet 1 albo 1.2mm. Robiłem takie wydruki i są szczelne.
BTW. do takiego zastosowania to PP byłby chyba idealny

Re: Wodoszczelny wydruk z TPU - nitkowanie
Dzięki za odpowiedzi.
Ten wydruk nitkował również przy 230 stopniach. W zasadzie akurat przy tym projekcie nitkowanie nie jest takim dużym problemem, bo tutaj da się nitki po prostu obciąć. Jednak chciałem wiedzieć, czy jest możliwość poradzenia sobie z nitkowaniem na wypadek wydruku z TPU detalu, przy którym byłoby to większym problemem.
Odnośnie grubości ścianek - chyba ją rzeczywiście zwiększę. Ale to raczej nie pomoże na przeciekanie - przecieka również w tej dolnej części, gdzie grubość jest wyraźnie większa.
Na razie nie zrobiłem jeszcze nowego wydruku tego wkładu do wazonu przy wyższej temperaturze - szkoda mi materiału. Teraz testuję na mniejszych elementach, a jak efekty będą zadowalające to wtedy puszczę docelowy wydruk.
Zrobiłem takie testowe mniejsze elementy o węższych ściankach (o grubości 1mm) i do tego nalewam wodę. W przypadku wydruku w 230 stopniach woda wycieka tak, że to widać naocznie. Dla 240 stopni też jest drobny przeciek, ale dopiero po kilku godzinach poziom wody w środku zauważalnie opada. Jednak przeciek też występuje.
Tryb wazy - myślę, że można wypróbować. Jednak ten rant na zewnątrz też jest potrzebny - chodzi o to, żeby stabilnie umieścić wkład w wazonie (ten rant ma wymiar krawędzi wazonu i po założeniu się dobrze trzyma, a wymiar wewnętrzny wkładu jest mniejszy od średnicy wazonu), dodatkowo ten rant uniemożliwia dostawanie się wody z boku w razie, gdyby silny wiatr podczas deszczu próbował "wepchnąć" wodę poziomo. Dlatego nie chcę z niego rezygnować.
Znalazłem w ustawieniach slicera opcję "prasowanie". Nie wiem, co ona dokładnie robi, ale myślę, czy nie pomogłaby w uzyskaniu lepszej szczelności?
Do posta dołączam nowy projekt - jest to ten cienkościenny detal, na którym robię próby przeciekania.
Ten wydruk nitkował również przy 230 stopniach. W zasadzie akurat przy tym projekcie nitkowanie nie jest takim dużym problemem, bo tutaj da się nitki po prostu obciąć. Jednak chciałem wiedzieć, czy jest możliwość poradzenia sobie z nitkowaniem na wypadek wydruku z TPU detalu, przy którym byłoby to większym problemem.
Odnośnie grubości ścianek - chyba ją rzeczywiście zwiększę. Ale to raczej nie pomoże na przeciekanie - przecieka również w tej dolnej części, gdzie grubość jest wyraźnie większa.
Na razie nie zrobiłem jeszcze nowego wydruku tego wkładu do wazonu przy wyższej temperaturze - szkoda mi materiału. Teraz testuję na mniejszych elementach, a jak efekty będą zadowalające to wtedy puszczę docelowy wydruk.
Zrobiłem takie testowe mniejsze elementy o węższych ściankach (o grubości 1mm) i do tego nalewam wodę. W przypadku wydruku w 230 stopniach woda wycieka tak, że to widać naocznie. Dla 240 stopni też jest drobny przeciek, ale dopiero po kilku godzinach poziom wody w środku zauważalnie opada. Jednak przeciek też występuje.
Tryb wazy - myślę, że można wypróbować. Jednak ten rant na zewnątrz też jest potrzebny - chodzi o to, żeby stabilnie umieścić wkład w wazonie (ten rant ma wymiar krawędzi wazonu i po założeniu się dobrze trzyma, a wymiar wewnętrzny wkładu jest mniejszy od średnicy wazonu), dodatkowo ten rant uniemożliwia dostawanie się wody z boku w razie, gdyby silny wiatr podczas deszczu próbował "wepchnąć" wodę poziomo. Dlatego nie chcę z niego rezygnować.
Znalazłem w ustawieniach slicera opcję "prasowanie". Nie wiem, co ona dokładnie robi, ale myślę, czy nie pomogłaby w uzyskaniu lepszej szczelności?
Do posta dołączam nowy projekt - jest to ten cienkościenny detal, na którym robię próby przeciekania.
- Załączniki
-
- TestPrzeciekania135x1mm-240stopni.3mf
- (178.56 KiB) Pobrany 48 razy
Re: Wodoszczelny wydruk z TPU - nitkowanie
Dzięki za uwagi. Jak pisałem swojego poprzedniego posta to jeszcze nie widziałem Twojej odpowiedzi, ale na pewno Twoje sugestie też wypróbuję.lukk pisze: ↑18 lut 2025, 14:22 +1 do vase mode.
Z 5 warstw bottom z flow typu 110% albo więcej, na ściankę szerokość linii większa niż szerokość dyszy, jak dysza 0.4 to może być 0.8, jak dysza 0.6 to nawet 1 albo 1.2mm. Robiłem takie wydruki i są szczelne.
BTW. do takiego zastosowania to PP byłby chyba idealny![]()